Innovatie in verkeersmanagement
In de FNS-partnerinterviews, laten we wekelijks een partner aan het woord. Onze partners geven inzicht in de ontwikkelingen en innovaties binnen hun organisatie en hun rol in 6G Future Network Services.
Vialis, onderdeel van Volkerwessels, een toonaangevend bedrijf in verkeersinfrastructuur, speelt een belangrijke rol in het FNS-programma, specifiek met betrekking tot de ontwikkeling en toepassing van 6G-technologie rondom draadloze detectie. Tijdens een recent interview met Danny Vroemen, verantwoordelijk voor consultancy en business development bij Vialis, werden de ambities en uitdagingen van het bedrijf in dit innovatieve veld besproken.
Wat doet Vialis?
Vialis richt zich al bijna een eeuw op technologische oplossingen voor infrastructuur, zoals verkeersregelinstallaties, snelweg signaleringsystemen, en de technische installaties van beweegbare bruggen, sluizen en tunnels. Danny licht toe: "We voegen intelligentie toe aan infrastructuur. Of het nu gaat om verkeerslichten of spoorwegwissels, wij leveren de technologie die dat mogelijk maakt." Vialis ziet innovatie als essentieel voor haar voortbestaan: "We doen dit al bijna een eeuw, maar om relevant te blijven, moeten we continu innoveren. Door betrokken te zijn bij de ontwikkeling van 6G-technologie binnen FNS draagt Vialis bij aan geavanceerde oplossingen. Hier kijken wij onder andere naar draadloze verkeersdetectie, wat traditionele methoden zoals lussen in het asfalt kan vervangen. Dit biedt een duurzamer, efficiënter en toekomstbestendiger alternatief voor verkeersmanagement,” voegt Danny toe.
Daarnaast ziet Vialis kansen in de samenwerking met andere deelnemers in FNS, zoals Fectar, in het ontwikkelen van inclusieve oplossingen, zoals betere ondersteuning voor visueel gehandicapten met op 6G-gebaseerde haptische feedbacksystemen nabij verkeerslichten. Deze innovatieve benaderingen sluiten aan bij de maatschappelijke trends van duurzaamheid, veiligheid en inclusiviteit die bij Vialis hoog in het vaandel staan.
De link met 6G
Hoewel 6G-technologie ogenschijnlijk ver verwijderd lijkt van verkeersinfrastructuur, ziet Vialis hierin grote kansen. Binnen FNS richt het bedrijf zich binnen werkpakket 3.4 op "wireless detection". Danny legt uit: “Het gebruik van 6G kan dure en onderhoudsgevoelige systemen zoals lussen vervangen. Als we verkeer op hetzelfde of een beter niveau kunnen detecteren, biedt dat enorme voordelen voor verkeersmanagement en duurzaamheid.”
Vialis werkt in dit werkpakket samen met diverse partners, waaronder Nokia, KPN, Future Mobility Park, RobinRadar, NXP en de gemeente Rotterdam. Experimenten worden stapsgewijs uitgevoerd, eerst in een gesloten omgeving en vervolgens in de praktijk op straat. Danny over de aanpak: "We volgen een aanpak van ‘learn fast, fail quick’. Dat betekent dat we snel willen ontdekken wat werkt en wat niet, zodat we efficiënt kunnen bijsturen. Als de technologie succesvol blijkt, kan dit een standaard worden voor toekomstig verkeersbeheer."
Praktische toepassingen
Een van de meest interessante toepassingen van 6G is de datafusie tussen het ‘sensing’ gedeelte en de communicatie. Danny schetst een voorbeeld: “Met het sensing deel kunnen we een bus zien, als we dan alle verbindingen zien op die plek, kun je een schatting maken van de reizigers in die bus. Dan kunnen we ook anders omgaan met prioriteit bij een verkeerslicht.”
Deelname aan de stuurgroep
Naast hun operationele betrokkenheid heeft Vialis ook een belangrijke strategische rol binnen het FNS-programma door deelname aan de Raad van Toezicht. Remco van der Wielen, operationeel directeur bij Vialis, vertegenwoordigt het bedrijf in deze stuurgroep, die toezicht houdt op de voortgang en samenhang van de verschillende programmalijnen binnen FNS. Danny licht toe: “Het is heel waardevol dat we interne steun hebben van onze directeur. Zijn betrokkenheid helpt niet alleen om het belang van 6G-technologie binnen de organisatie te benadrukken, maar biedt hem ook inzicht in aanpalende markten en ontwikkelingen.”
Uitdagingen en kansen
Hoewel de vooruitzichten veelbelovend zijn, kent de implementatie van 6G-technologie ook uitdagingen. Een van de grootste obstakels is de acceptatie binnen de verkeerssector, die bekendstaat als traditioneel en behoudend. “Wanneer ik voorstel om iets anders te doen dan lussen gebruiken, krijg ik vaak directe weerstand. Toch moeten we openstaan voor nieuwe technieken en databronnen en nadenken over hoe we verkeer kunnen managen als er alleen maar andere bronnen zijn,” aldus Danny.
Daarnaast is samenwerking tussen sectoren cruciaal, vooral als het gaat om het delen en combineren van data. "Wie heeft de toegang tot de data, wie gaat hier uiteindelijk geld mee verdienen? Zijn wij dat, de operators, of weer een andere partij? Dat is iets wat we gaandeweg zullen moeten ontwikkelen,” stelt Danny.
De toekomst
Vialis brengt unieke expertise mee in het FNS-programma, vertelt Danny trots: “Wij weten als geen ander hoe verkeerslichten werken en wat de functionele eisen zijn van verkeersmanagementsystemen. Deze kennis combineren we met marktinzichten om specifieke oplossingen te bieden, die bijdragen aan een vlot, veilig en inclusief mobiliteitssysteem.”
De deelname van Vialis aan FNS laat zien dat het bedrijf bereid is om te innoveren en zich uitstekend aan te passen aan de toekomst. Voor Vialis betekent deelname niet alleen technologische vooruitgang, maar ook het bevestigen van hun leidende rol in de sector.
Danny vat het treffend samen: "Het is gaaf dat we niet alleen technologie ontwikkelen omdat het kan, maar dat we echt kijken naar praktische toepassingen. Het toont aan dat we niet voor niets al bijna 100 jaar bestaan. We blijven, als expert, innoveren om samen met acht miljoen ‘verkeerskundigen’ toekomstige oplossingen voor verkeersmanagement te bedenken.”