Kansen in Fryslân voor mobiliteit en infrastructuur
In de FNS-partnerinterviews, laten we wekelijks een partner aan het woord. Onze partners geven inzicht in de ontwikkelingen en innovaties binnen hun organisatie en hun rol in 6G Future Network Services.
In een recent interview sprak Harm Dijkstra, werkzaam bij de provincie Fryslân, over hun rol in mobiliteit en infrastructuur en over hun betrokkenheid bij technologische ontwikkelingen zoals FNS en 6G. Harm, met vijftien jaar ervaring binnen de provincie, ziet dat het soms lastig is voor de overheid om gelijke tred te houden met technologische innovaties.
Belang van infrastructuur en mobiliteit
Harm legt uit dat Fryslân verschillende provinciale verantwoordelijkheden heeft, waarbij infrastructuur een van de kerntaken is. "Wij beheren zowel wegen als vaarwegen," zegt hij, waarbij hij het belang van vaarwegen onderstreept vanwege het waterrijke karakter van Fryslân.
Daarnaast heeft de provincie een belangrijke rol in het beïnvloeden van mobiliteitsgedrag. “We willen mensen aanmoedigen om duurzamer te reizen,” vertelt Harm. Hij wijst op initiatieven om het gebruik van fietsen en openbaar vervoer, of de overstap naar elektrisch rijden te stimuleren.
Naast infrastructuurbeheer en gedragsbeïnvloeding speelt de provincie een regierol in het toezicht op ontwikkelingen binnen de regio. Dit kan variëren van het stimuleren van onderzoek naar de toepassing van drones tot het meedenken van de landelijke invoering van vrachtwagenheffing. "We proberen in te spelen op trends en nieuwe technologieën, maar dat gaat niet altijd even snel”, aldus Harm.
Technologische ontwikkelingen en uitdagingen
In het gesprek is ook gesproken over de betrokkenheid van Fryslân bij het FNS-programma. Hoewel de provincie Fryslân officieel deelnemer is, erkent Harm dat de provincie op dit moment nog een vrij passieve rol speelt. "We zijn aangehaakt bij FNS, maar in de praktijk doen we nog weinig," geeft hij toe.
Toch ziet Harm mooie kansen in deze technologische ontwikkelingen. De provincie heeft de ambitie als proeftuin voor autonoom vervoer te fungeren. Dit blijkt ook uit het feit dat ze als Noord-Nederland beschikken over een van de vijf European Digital Innovation Hubs (EDIH) in Nederland, met als focusgebied Autonome Systemen. Hoewel autonoom vervoer nog in de beginfase zit, is het belangrijk om over snelle netwerken zoals 5G en 6G te kunnen beschikken om proefprojecten mogelijk te maken. "Zonder die digitale netwerken kunnen we geen succesvolle proeven doen met autonoom rijden", zegt hij. De provincie ondersteunt daarom FNS, zodat deze technologieën richting de praktijk verder ontwikkeld kunnen worden.
Drones en autonoom vervoer
Harm bespreekt ook de mogelijkheden van drones in Fryslân. "We onderzoeken of drones kunnen worden ingezet voor snel transport, bijvoorbeeld naar de Waddeneilanden," legt hij uit. “Ook hebben we nagedacht over de mogelijkheid om vliegveld Drachten in te zetten als drone-hub. Toch lopen soortgelijke plannen vaak tegen regelgeving aan, zowel op het gebied van luchtvaart als natuurbescherming,” vult hij aan.
Ook autonoom vervoer is onderzocht, zij het voorlopig kleinschalig. "Wij zijn voor een groot deel afhankelijk van de ontwikkelingen in de automotive markt", aldus Harm. Een ander innovatief gebied waar Fryslân potentie in ziet, is onbemand varen. "We denken na over hoe onbemand varen bepaalde problemen kan oplossen, zoals het vermijden van aanvaringen met bruggen. Dit kan helpen om schade aan onze belangrijke infrastructuur te voorkomen,” zegt Harm.
Toekomst
Hoewel de deelname van de provincie Fryslân aan FNS beperkt is, ziet Harm zeker de potentie hiervan voor de toekomst. Genoemde innovaties op het gebied van autonoom vervoer en onbemand varen kunnen volgens hem belangrijke voordelen bieden voor de regio. "We zien de ontwikkelingen en doen mee, omdat we beseffen dat deze technologieën van cruciaal belang kunnen zijn voor de mobiliteit en infrastructuur in onze mooie provincie. Op kortere termijn zien we dat het frequenter monitoren van natuurwaarden (de kwaliteit van lucht, water en grond) belangrijk wordt. En een gelijke trend zien we bij het meten van mobiliteit (goederen- en verkeersstromen). Ook hier kan FNS met betere (en uiteindelijk goedkopere) sensoren een belangrijke rol in gaan vervullen,” sluit Harm af.