Op koers voor groei


In de FNS-partnerinterviews, laten we wekelijks een partner aan het woord. Onze partners geven inzicht in de ontwikkelingen en innovaties binnen hun bedrijf en hun rol bij 6G Future Network Services.

We spraken deze keer met Bart van Ark, werkzaam als systeem architect. Bart licht toe: “Prodrive richt zich op heel veel verschillende markten, van de medische tot de automotivemarkt, maar wij houden ons bijvoorbeeld ook bezig met de ontwikkeling van omzetters voor de waterstof generatie. Door middel van innovatieve ontwerpen, energie-efficiëntie en verantwoorde productieprocessen streven we ernaar producten te creëren that make the world work.”

Het in 1993 opgerichte Prodrive Technologies (hierna: 'Prodrive') ontwikkelt en produceert een breed scala aan producten in de mobiliteits-, semicon-, energie-, medische en industriemarkt. Prodrive is ontstaan vanuit een samenwerking van de twee oprichters op de TU/e en groeit nog steeds 20-30% per jaar. Het bedrijfsmodel van Prodrive is gebaseerd op een combinatie van eigen R&D en hightech productiefaciliteiten, met een totaal personeelsbestand van circa 2.500 FTE. Prodrive is gevestigd in Son (regio Eindhoven) en beschikt tevens over productiefaciliteiten in de VS (Boston) en China (Suzhou). Het bedrijf heeft dochterondernemingen in Nederland, de VS, China, Israël, Duitsland en Japan. De gerapporteerde omzet over 2023 bedroeg ruim € 500 miljoen.

Prodrive

Goede match met 6G

Prodrive heeft al vanaf de start een warme band met de TU/e, die hen voor FNS benaderde. Sinds een jaar of tien werken ze ook aan radiofrequentieapplicaties, waarbij ze toepassingen ontwikkelen voor de diverse markten. Als onderdeel van het FNS-programma doen ze onderzoek naar versterkertopologieën om de efficiëntie en robuustheid te verbeteren. “Wij zien dat dit een groeiende markt is. Wij maken heel veel vermogenselektronica, die kruipt steeds dichter naar de radiofrequentietechniek. Wij doen beiden en zijn hier daarom erg sterk in. We kijken dus niet alleen naar de eindapplicatie, maar onderzoeken verschillende topologieën. De eerste resultaten laten zien dat onze techniek heel geschikt kan zijn voor 6G.”

Uitdagingen

Bart ziet enkele uitdagingen in relatie tot de nieuwe ontwikkelingen. “Twee zaken die ik voorzie zijn problemen rondom de thermische huishouding en wat ik zou willen noemen ‘legacy’; de hele markt moet over de hele breedte veranderen, dat is niet eenvoudig. We willen meer bandbreedte en dat betekent een verhoging van de vermogens terwijl de dichtheid van antennes juist omlaag gaat. Alles komt steeds dichter bij elkaar, en dat maakt het lastig om de warmte eruit te krijgen. Koelen wordt dan lastiger en daarom hebben we betere efficiëntie nodig, ook voor het milieu. Daar gaan we mee aan de slag, want bij Prodrive maken we ons sterk om de levenskwaliteit van mensen te verbeteren, de impact op ons milieu te verminderen en bij te dragen aan een duurzamere wereld.”

Rol en samenwerking binnen FNS

Prodrive ontwikkelt - vanuit programmalijn 1 - versterkertopologieën voor hogere efficiëntie, hierin zijn zij uniek binnen het consortium. Zij geloven dat het creëren van een duurzamere wereld een collectieve inspanning is en zoeken actief naar partnerschappen en samenwerkingsverbanden om verandering te bewerkstelligen. Binnen FNS zijn zij in gesprek met verschillende partners. “Recent hebben wij gesproken met Ampleon en TNO. We kwamen erachter dat we onafhankelijk van elkaar dezelfde onderzoeksvraag hebben. We kijken nu hoe we dit met elkaar goed kunnen organiseren. Deelname aan FNS zorgt hierbij voor een extra boost om het meer prioriteit te geven, ook intern.”

Toekomst

Prodrive groeit inmiddels richting een multinational en richt zich op groeimarkten, dus Bart ziet de toekomst rooskleurig in. Bart vult nog aan: “We werken met heel veel jonge mensen; de gemiddelde leeftijd bij ons is 28 jaar. We hebben veel starters vanaf de universiteit, maar ook veel parttimers die bij ons aan de slag gaan. Prodrive is een mooi bedrijf om passende ervaring op te doen.”