Oplossingen in mobiliteit met 6G
In de FNS-partnerinterviews, laten we wekelijks een partner aan het woord. Onze partners geven inzicht in de ontwikkelingen en innovaties binnen hun organisatie en hun rol bij 6G Future Network Services.
The Future Mobility Network (FMN) - een spin-off van de TU Delft - zet zich in voor het realiseren van duurzame mobiliteitsoplossingen voor de toekomst door middel van verbinding, advies, ontwikkeling en onderzoek van innovatieve methoden. Mobiliteit zowel van personen als goederen, ter land, ter zee en in de lucht. Hoe vervoeren we onszelf en onze goederen over 5, 10 of 20 jaar? Dat is een van de vraagstukken waar zij zich elke dag mee bezighouden.
We spraken met Joop Veenis, een van de oprichters van FMN. Joop vertelt trots over verschillende mobiliteitsoplossingen van FMN: “Van zelfrijdende shuttles voor the last mile, hubs, stadslogistiek, duurzame gebiedsontwikkelingen tot verkeersoplossingen en goederenvervoer per drone of robot, wij maken het mogelijk. Wij gaan enorme opgaven aan rondom hinderprojecten zoals de Van Brienenoordbrug. Ook managen we verschillende innovatieve mobiliteitsoplossingen, van deelauto’s tot een pont die automatisch kan varen. Vanuit FMN ontwikkelen we al dit soort innovatieve producten.”
Techniek van de toekomst
FMN slaat de brug tussen de behoeften van overheden, zoals bij mobiliteitsmanagement en verkeersmanagement, vaak als onderdeel van een gebiedsontwikkeling. In FNS brengen ze die kennis van de behoeften van de gebruikers en beheerders in en vervlechten de ontwikkelingen in de werkvelden met de ontwikkeling van 6G. Dat doen ze in programmalijn 3 in het werkpakket Wireless Detection, waar ze in samenwerking met onder andere Vialis en de gemeente Rotterdam de slimme kruising ontwerpen en op basis van het gebruik van intelligente Verkeersregel Installatie (iVRI) onderzoeken in welke mate de huidige detectielussen in de weg zijn te vervangen door draadloze detectie op basis van 6G.
Detectie mogelijk met 6G
De fysieke infrastructuur zoals wegen, kruisingen, hubs en havens digitaliseert ook. Zonder mensen in het voertuig, vaartuig of vliegtuig zijn de eerste stappen vaak het bedienen op afstand. Bekend van bruggen en sluizen, maar inmiddels ook van toepassing op deelauto's en logistieke robots. Zonder betrouwbare, communicatieve infrastructuur zijn deze verbonden, automatische systemen niet veilig. Ook de communicatie met de gebruiker en logistieke keten valt of staat met betrouwbare en snelle communicatie. Joop licht toe: “Met 5G zagen we de snelheid al toenemen en bood slicing een manier om vertraging op drukke netwerken te voorkomen. Met 6G gaan we een volgende ontwikkeling in en komen we op een andere frequentie, waarbij detectie van objecten onderdeel kan worden van de digitale infrastructuur. 6G zal de basis gaan vormen voor de toekomstige oplossingen in de mobiliteit.”
Hink-stap-sprong
FMN adviseert en realiseert mobiliteitsoplossingen met overheden en bedrijven, ook als het gaat om het vormgeven van de digitale infrastructuur. “Dit moet stap voor stap gebeuren,” vertelt Joop. “We starten altijd eerst met testen, samen uitproberen zodat we niet voor nieuwe verrassingen komen te staan en vervolgens met een goed gevoel nieuwe dingen kunnen introduceren, volgens het hink-stap-sprong-principe. Eerst testen in een veilige omgeving (testterrein), dan ‘buiten’ testen met gemeenten en gebruikers en als laatste stap verder opschalen. Zo ontstaat er innovatieve kennis van nieuwe mobiliteit, kunnen prototypes volwassen worden, kan het gebruik worden opgeschaald door bedrijven en publieke veiligheid gereguleerd worden door overheden. Dit is ook de reden dat FMN met diverse overheden en kennisinstellingen Stichting Future Mobility Park (SFMP) is gestart.”
Stichting Future Mobility Park: testen - demo – leren
SFMP fungeert als een proeftuin waar bedrijven, onderzoeksinstituten en overheden kunnen samenwerken aan het ontwerpen, testen en implementeren van nieuwe technologieën en concepten op het gebied van mobiliteit. Een plek voor inspiratie, ontmoeting, testen en onderzoeken rondom innovatieve mobiliteit. Overheden, bedrijven, onderwijs- en kennisinstellingen komen en werken er samen aan een betere toekomst. Er worden geautomatiseerde voertuigen getest (bezorgrobots, op afstand bestuurbare deelauto's, vendingrobots, pontjes, bussen en shuttles), AI-camera's getest op veiligheid, het biedt een thuis aan een van de Hardt Hyperloop-buizen en er is een control room voor operaties op afstand en monitoring. Ook worden er rondleidingen gegeven en challenges georganiseerd voor scholieren en studenten.
Draadloze detectie en de slimme kruising
Binnen FNS faciliteert SFMP het testen met draadloze detectie in de praktijkopstelling en bereidt opschaling voor vanuit de eisen, het praktisch ontwerp en de operationele en safetyframeworks in mobiliteit. SFMP beheert een hightech testterrein in Rotterdam en ondersteunt het ecosysteem voor nieuwe mobiliteit waarin bedrijven, overheden en kennisinstellingen samenwerken en ervaring opdoen op FMP en dat delen met elkaar. Op het gebied van de digitale infrastructuur beschikt SFMP over hybride netwerken met draadloze verbindingen en glasvezel en zijn de kruisingen smart uitgevoerd met de iVRI's zoals gemeenten deze gebruiken en beheren i.s.m. marktpartijen. SFMP heeft sponsors (Gemeente Rotterdam en MRDH) en partners (Connekt en CROW) om kennis te delen.
Toekomst
“Wij willen niet alleen innoveren vanuit de techniek, maar ook vanuit de toepassing,” sluit Joop af. “Stap voor stap, met de juiste stakeholders, uitproberen om van te leren. We zitten nu echt nog in de beginfase als het gaat om 6G. FMN en SFMP kunnen die overgang van 5G naar 6G gaan faciliteren, maar dat gaat nog wel jaren duren. Langer dan je denkt.”