Wij streven naar een fantastische dienstverlening aan de klant
Bij VodafoneZiggo spraken we Jeroen Zaalberg, Technology Program Manager, over zijn inzichten en ervaringen met de ontwikkeling en toekomst van 5G en 6G. Jeroen had de opdracht om in 2014 bij Vodafone in Duitsland de uitrol van het Duitse 4G-netwerk te versnellen, en bereidde er sinds 2016 de uitrol van 5G voor. Dit gaf hem een diepgaand inzicht in de technologische planning en de strategische investeringen van het telecombedrijf. Sinds zijn overstap naar VodafoneZiggo in 2018 werkt hij aan technologie ontwikkeling van het bedrijf.
Klantbeleving als speerpunt
Een belangrijk onderdeel van VodafoneZiggo's strategie is de focus op klantbeleving. Jeroen vertelt hierover: "De samenwerking tussen Vodafone en Ziggo heeft ons in staat gesteld om gecombineerd diensten aan te bieden op vast en mobiel. Hiermee zijn we behoorlijk succesvol, gezien het aantal klanten dat zowel Vodafone als Ziggo gebruikt." Het telecombedrijf houdt de behoeften en verwachtingen van de klant goed in het oog bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën en diensten. "Onze klanten staan centraal in alles wat we doen. Met de inrichting van ons netwerk en de introductie van nieuwe technologieën zoals 5G (en 6G na 2030) willen we ervoor zorgen dat onze klanten ervaren dat het altijd en overal werkt. Dit in combinatie met een extensief media aanbod. Niet alleen online, maar ook offline, zoals bijvoorbeeld met ons Priority programma voor concerten en andere live evenementen."
Jeroen benadrukt dat klanttevredenheid niet alleen gaat om de technische prestaties van het netwerk, maar ook om de algehele ervaring en de waarde die klanten uit hun diensten halen. "Het gaat erom dat we niet alleen een betrouwbare verbinding bieden, maar ook oplossingen en diensten die het dagelijks leven van onze klanten gemakkelijker maken. Zo zijn we druk bezig met het verder verbeteren en optimaliseren van onze customer journeys. Dus een prettige en vlotte interactie met ons bedrijf, vooral als er iets niet goed werkt.”
Voorlopig kunnen we met 5G vooruit
Jeroen legt uit: "We staan nu nog maar aan het begin van de vele mogelijkheden die 5G technologie biedt: Met 5G kunnen we veel meer apparaten met elkaar verbinden en dit opent de deur naar een breed scala aan nieuwe toepassingen, zoals bijvoorbeeld slimme toepassingen in steden, geavanceerde gezondheidszorg en het op afstand besturen van drones." Daarmee maken we al een flinke stap in de richting van een volledig verbonden wereld. VodafoneZiggo raakt nu via het Future Network Services programma ook actief betrokken bij de ontwikkeling van 6G, in samenwerking met onderzoeksinstituten en andere Europese bedrijven. Jeroen vult aan: "Ik zie 6G niet als een nieuwe technologie, maar als een doorontwikkeling van de huidige 5G-technologie. Zo’n beetje elke tien jaar stappen we over naar een nieuwe generatie. 6G biedt daarbij onder andere verbeterde mogelijkheden om IT toepassingen via het telecom netwerk met elkaar te laten praten, en daarbij een nog grotere betrouwbaarheid en beschikbaarheid van telecomdiensten."
Samenwerking en innovatie
VodafoneZiggo participeert in FNS om twee redenen: Jeroen: “Als operator en innovator van technologie zien wij het ook als onze verantwoordelijkheid om de nieuwe technologie in de vingers krijgen. We hebben twee Industrial PhD-studenten aangenomen. Zij ontwikkelen in teamverband de concepten en software voor de nieuwste generatie intelligent networks met ondersteuning van de TU Delft (Programmalijn 2). Dat betekent werken aan de blauwdruk van wat we 6G noemen, en aan manieren om het netwerk pro-actief te monitoren en telkens aan te passen. Zodanig dat de toepassingen op het netwerk optimaal draaien.
Daarnaast willen we samen met alle andere partijen in het FNS programma randvoorwaarden scheppen voor netwerken die altijd beschikbaar zijn. Daarmee worden de ICT toepassingen die onze klanten gebruiken ook steeds betrouwbaarder.“ Zo kan het merendeel van de netwerkverstoringen worden voorkomen door maatregelen die stroomonderbrekingen bij onze energieleveranciers te minimaliseren. Ook zou het helpen als vergunningsprocedures voor het installeren van antennes een kortere doorlooptijd krijgen. Daardoor kunnen we gemakkelijker de dekking verbeteren. Met als gevolg dat gebruikers in nog meer situaties op onze netwerkdiensten kunnen rekenen.”
Toekomst
"Onze netwerken moeten de toenemende eisen en toepassingen in onze samenleving kunnen ondersteunen" concludeert Jeroen. “Dit kunnen we niet alleen en geloven dan ook in het samen werken met diverse partners die deze toepassingen realiseren.”
Meer lezen? Zie VodafoneZiggo